28/03 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu 28/03 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu

28/03

Door: Doris en Rosedin

Blijf op de hoogte en volg Doris en Rosedin

28 Maart 2011 | Filipijnen, Cebu City

Doris was al om 5.45u wakker! Goede morgen!! Half zes konden we gelukkig al ontbijten en om zeven uur hebben we de taxi gepakt. Om half acht konden we alles klaar zetten in de grote zaal van de school (van het kindertehuis). We konden een projector gebruiken en een andere laptop. We hebben daar de foto’s van Nederland erop gezet. Rosedin heeft de presentatie gehouden en Doris zat bij de projector. We hebben verteld over het land, het eten, het klimaat, de cultuur en de speciale dagen/feestdagen. Het ging super! Rosedin was goed verstaanbaar en deed het goed. Aan het eind vroegen we nog of ze vragen hadden, maar ze waren geïnteresseerd aan het luisteren. Een van de kinderen zei dat we een funny language hebben. Het is waarschijnlijk een ander accent die wij gebruiken dan die van de Amerikanen.
De kinderen gingen daarna naar hun eigen klaslokaal en kregen les. Met Amy (die ons zal helpen) hebben we gesproken over morgen, want dan zullen we helpen bij liberyclass. We krijgen dan 4 keer drie kwartier een verschillende klas met kinderen. We hebben een idee om ook nog wat activiteiten erbij te doen, like heaving Koninginnedag. Dat kennen ze hier niet in het Filippijnen. Hier hebben ze een president. Dus vertelde we Amy dat we kroontjes van papier kunnen maken zodat zij hun eigen naam erop kunnen zetten en versieren. Waarschijnlijk gaan ze ook oranje cakes maken. En we gaan ze nog meer leren over Nederland, maar dat zien jullie morgen in het volgende verslag. To be continue…..

Om 12.00u zijn we gaan eten in het derde (nieuwste huis van het kindertehuis). Daarna zijn Rosedin en ik naar de Ayala Mall (het grote winkelcentrum van Cebu) gegaan. Nadat wij hier in 2005 zijn geweest is er heel wat verandert. Het winkelcentrum is een stuk groter geworden. Zelfs Doris verdwaalde er bijna in. Rosedin heeft wat shirtjes gekocht.

Half 6 gingen we eten bij het kindertehuis. We zaten allemaal lekker buiten. Pizza, salade en fruit was er. Eten genoeg dus. Om 7 uur ging iedereen in de rij staan voor de buitenpoort, twee aan twee. En gingen door de poort de weg op. Het was een klein stukje lopen naar de school. Daar kregen een show te zien van een aantal kinderen met veel talent. Er werd gepresenteerd, gedanst, gezongen, piano gespeeld en er was een band. Aan het eind werd de familie van de negen kinderen in het zonnetje gezet. We zagen foto’s van hun van vroeger. Een van de meiden vertelden een mooi gedicht over hoe haar leven tot nu toe. Ze werd met piano begeleid door haar zus. Dat klonk zo mooi bij elkaar.
Ze vertelde in haar gedicht dat hun moeder op 36 jarige leeftijd is overleden aan kanker en dat de vader hen alleen op moest voeden. Maar dat ging niet, dus heeft hij alle negen kinderen naar het kindertehuis gebracht. Ze is blij dat ze hier kon zijn, want zonder het kindertehuis had ze misschien niet meer geleefd of broers en zussen niet meer bij elkaar zijn. Ze is blij dat ze in een nieuwe familie komt en bedankt het kindertehuis voor de liefde die ze krijgt. En bedankt God dat haar broers en zusjes bij elkaar in 1 gezin kunnen zijn.
Het was mooi en ontroerend hoe zij dit vertelde. Daarna gaven ze hun huiskeepers die hen al die tijd verzorgd hebben een prachtige grote kaart met een verhaal erin. De adoptie moeder gaf ook nog eens daarna een emotionele speech en zei aan het einde; Maybe in the future we will come back and visit the CSC shelter, just like Doris and Rosedin do now. Het was een mooie, muziekale, gezellige en ontroerende avond.
Prachtig!!

Greetings Doris and Rosedin

• 28 Maart 2011 - 17:08

Otto:

Goedemorgen! 5.45 wakker worden en om 5.30 al ontbijten... ;)

Leuk dat de presentatie zo goed gegaan is, en de kinderen zo aandachtig naar jullie hebben geluisterd.

Have fun tomorrow, having "koninginnedag"

Groeten,

• 28 Maart 2011 - 19:07

Francis:

Hoi do en rosedin

Jeetje wat hebben jullie al een hoop meegemaakt daar!
    Ik vindt het helemaal te gek wat jullie daar doen!
    En wie weet komen er inderdaad van dat gezin later nog kinderen terug net als jullie doen... goed voorbeeld!
    Ik blijf jullie volgen en hoop dat jullie nog meer van deze mooie dagen mee maken.
    Liefs van francis

• 28 Maart 2011 - 20:46

John En Sandra:

Slapen jullie niet?
    Al die werkzaamheden en dan ook nog een verslag iedere dag.
    Zorg dat je genoeg rust krijgt hoor.

Fantastische ervaring. We kunnen ons voorstellen dat het af en toe heel emotioneel kan zijn.

groetjes van john en sandra

• 29 Maart 2011 - 05:40

Wouter:

Hey DinDin!

Weer een mooi verhaaltje. Zit hier op me stage en heb lekker nog even de tijd om je belevenissen door te nemen:D Ga zo meteen wel wat doen howr! Maar mag ik binnenkort mijn plekje krijgen in het verhaal?

• 29 Maart 2011 - 09:30

Esther:

Weer tijdens m'n ontbijt wel 2 verhaaltjes lezen! Ik had die van gisteren gemist. ;)

Het is zo mooi allemaal. . . Zo kunnen wij hier ook een beetje meegenieten van wat jullie allemaal doen daar.
    Leuk!!

Liefs,

• 29 Maart 2011 - 14:16

Aldwin:

hoi doris en dindin

probeer nog een wat fotos op de site te krijgen lijk me leuk om wat beelden te zien!

nog 7 dagen dan komen wij er aan hoor of niet wouter!!

gr aldwin

• 29 Maart 2011 - 20:29

Bennie & Rianne:

Echt super gaaf om jullie reis zo te volgen. Jullie maken elke dag ook veel mee zeg.

Liefs Bennie & Rianne

• 31 Maart 2011 - 19:49

Francien:

Hoi Doris, voor het eerst je reis verslag aan het lezen .

Maakt veel indruk.

Geniet nog van jullie verblijf daar.

Groetjes Francien

• 01 April 2011 - 08:15

Jeroen:

Cebu City ken ik goed, ben er maar liefst 10x geweest. Tip; bezoek eens één van de vele malls, de grotto van de Lady van Guadeloupe, de taoist temple, enz. Veel plezier gewenst. Maar dat gaat zeker lukken.