26/03 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu 26/03 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu

26/03

Door: Doris en Rosedin

Blijf op de hoogte en volg Doris en Rosedin

27 Maart 2011 | Filipijnen, Cebu City

26/03

Vanmorgen buiten ontbeten onder een afdak, want het regende. Vandaag komen er adoptieouders uit de USA 7 kinderen ophalen uit het kindertehuis. Erg spannend voor iedereen daar. Vanavond vieren zij een verjaardag. Ze hebben dus een drukke dag daar. Morgen zijn er ook 3 verjaardagen en we weten nog niet of we daar bij zullen zijn. Mitch zou ons daar nog bericht over geven.

Vandaag gingen met Jasmin mee. De moeder van het kinderopvang in de bergen ten zuiden van Cebu city. We reisden in een open wagentje met 2 kleine gammele stoeltjes achterin de `bak`. We gingen door smalle steegjes en over dunne weggetjes slingerend en kronkelend de berg op. Midden in de bergen zagen we de stuwdam waar het water word opgeslagen voor de stad. Soms leek het echt alsof we 90 graden de berg op gingen. En dan kwamen brommers (waar ze soms met z’n drieën op zitten) voorbij en sommige haalden ons ook nog eens in. Dan wel langzaam, maar soms gingen ze ook echt keihard voorbij. Ze hebben niet eens vangrails aan de zijkant van de wegen. We hebben het overleefd gelukkig!! Echt wauw wauw wauw daar in de bossen met grote palmbomen en planten. We zagen ook lopende/klimmende mensen die de berg op gingen. Ook zagen we bloemen, vlinders en water stroompjes. Niet te beschrijven zo mooi en adembenemend. Te veel om op te noemen.
Aangekomen daar door de blupsie, zagen we een klein huisje. Met een muurtje ervoor. Dat was ooit eerder beschilderd door 2 studenten uit Nederland. De ene kant hadden ze blauw gemaakt met daarop tulpen, een zwart witte koe en een windmolen. Het zag er super vrolijk uit. Achter het huisje zag je een mooi uitzicht op de bergen. In het dal stroomde een beekje. Dat water konden ze niet drinken, omdat ze een varken met kleintjes heeft. En haar uitwerpselen stroomde rechtstreeks het beekje in. Jasmin gaf een uitgebreide rondleiding. Ze verbouwd samen met de kinderen haar eigen groente. Vlakbij is er een schuurtje gebouwd waar ze een eigen waterpomp heeft en een watertankje waar ze het in op kon slaan. Met dat water konden ze douchen. Hier douchen ze in het huisje met een bak water.Ze scheppen het water uit de bak en met een kleiner bakje gooien ze het dan over zich heen. Ze hebben hier dus geen douche kop. Het was daar erg indrukwekkend en goed om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Ook hadden de kinderen 1 slaapkamer met 2 stapelbedden erin. Jasmin slaapt met de kleinste in de keuken op een matras zodat ze de kinderen inde gaten kon houden. Ze zei dat ze namelijk ’s nachts soms kunnen slaapwandelen.
Een van de kinderen ging de chauffeur halen. Hij woont verder op en kwam in z’n dooie gemakkie naar ons toe. We hebben de kinderen gedag gezegd en nog even een foto van ze gemaakt (zie foto’s).
Daarna gingen we terug door de mooie bossen. Er wilde ook iemand mee reizen. Het was de ijscoman. Jasmin vertelde dat de kinderen in de dorpen daar dol opzijn. Hij had een soort van piepschuimen doos met tape eromheen geplakt zodat het ijs dus mindersnel kon smelten. Hij ging een stukje mee in de wagen en bij het volgende dorpje sprong hij er weer uit. Daar ging hij met z’n ijsbak en ijsco-bel.

Het was alweer middag en we hadden nog niet gegeten. Rosedin was daardoor zo moe dat ze in zo’n gammele hobbelende wagen bijna in slaap viel. In de stad aangekomen zijn we maar gaan eten bij de eerste Jallybee (concurrent van de Mc Donalds). Jasmin heeft ons daar nog even geholpen met de nieuwe sim kaart en opwardeer kaart. De land code is hier 63 als je iemand wilde bellen in de Filippijnen. Maar met deze sim kaart hoeft dat dus niet. Maar als we naar Nederland willen bellen moeten we wel +31 gebruiken voor het nummer. Het is toch wat allemaal.

Buiten de Jallybee zag ik een man zitten die echt super veel leek op onze biologiche vader Vicente. Maar het was hem niet…dachten we. Daarna zijn we de wagen weer ingestapt zijn we terug gegaan naar het hotel.

Tot slot willen we jullie nog bedanken voor de leuke reacties. We vinden het leuk om te zien dat jullie ons volgen!
(Gisteren avond hadden we geen internet dus konden we dit bericht nog niet versturen. Bij ons is het nu zondag 27 maart.) De tijd van de Filippijnen op de site klopt niet want eigelijk is het hier i.p.v. 6 uur later dus 7 uur later.

Groetjes Doris en Rosedin

Ps; Rosedin heeft een beetje last van haar rechter oor al een paar dagen. Waarschijnlijk door het vliegen nog. Hopelijk gaat dat snel over.

• 27 Maart 2011 - 08:44

Pieter En Heidie:

Hallo Doris en Rosadin,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en zo jullie ervaringen hier ook een beetje te beleven.
    We wensen jullie nog een hele goede tijd toe!

• 27 Maart 2011 - 09:13

Esther:

Hallooh, net tijdens ons ontbijt jullie verhaal gelezen.. weer zo leuk...

Wij hebben nu ook last van jetlag.. onze klok is namelijk een uur vooruit gegaan! haha.

Veel plezier daar en geniet ervan. Maar dat doen jullie vast!

Liefs,
    Edgar en Esther

• 27 Maart 2011 - 10:29

Wouter:

Vandaar dat de tijd op de site dus wel klopt;)

• 27 Maart 2011 - 10:32

Janna:

Wat een verhalen al zeg! Erg leuk om zo vaak wat van jullie te lezen. Veel plezier daar en geniet :)! Liefs

• 27 Maart 2011 - 11:33

Aldwin:

hoi dames

en roos hebben ze bij de Jallybee ook een big mac!
    leuk die verhalen over jasmin zal vast een bijzondere ervaring zijn geweest!

we spreken elkaar straks wel via skype wouter is er ook bij als goed is?
    hopen dat het internet het nu wel doet gr Aldwin

• 27 Maart 2011 - 15:09

Carla:

Wat leuk om te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat daar :D Heel veel plezier & succes nog! Liefs, Carla

• 27 Maart 2011 - 16:58

Sanne:

Hoihoi allemaal! Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Geniet van dit prachtige avontuur :-)

• 27 Maart 2011 - 18:08

Teus En Alie:

lieve Doris en Rosedin.
    Heel leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Alles wat vooraf geregeld was, klopt tot nog toe gelukkig.Wat een leuke foto's met de kinderen, vooral het kleintje in de armen. Een grote belevenis in jullie geboorteland, geniet ervan, maar dat doen jullie al. Liefs, Alie- Teus

• 27 Maart 2011 - 20:25

John En Sandra:

Ht gaat goed met de meiden, zo te lezen.
    Knap hoor.
    Hopen dat die oorpijn gauw over gaat.
    Geniet er van, want voor je het weet is het voorbij.
    groetjes john en sandra

• 28 Maart 2011 - 07:20

Caroline & Henk:

Hoi Doris en Rosedin,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Het is echt een bijzondere reis. We wensen jullie heel veel plezier. Geniet ervan!
    groeten, Caroline, Henk, Kai, Famke & Nieske

• 28 Maart 2011 - 10:34

Nicky:

Heerlijk om verhalen over jullie te lezen. Lijkt me zo mooi daar! De foto´s geven al een indruk. Nog heel veel plezier en geniet er van.

Roos succes met je oor! ´t Zal vast wel over gaan.

Groetjes

• 28 Maart 2011 - 15:54

Annemarie:

Hee meiden!

Wat een boeiende verhalen allemaal! Roos hou het goed in de gaten met je oor, maar ik heb het ook altijd na het vliegen, dus dat is wel heel waarschijnlijk (kan ook een paar dagen duren ja!)

Liefs, Annemarie