02/04 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu 02/04 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Doris en Rosedin Lodder (plus Aldwin en Wouter) - WaarBenJij.nu

02/04

Door: Doris en Rosedin

Blijf op de hoogte en volg Doris en Rosedin

02 April 2011 | Filipijnen, Manilla

Terwijl ik lekker op een ligbankje zit naar het zwembad van het hotel is Rosedin lekker aan het ronddobberen in het zwembad. Kan ik lekker rustig even het verslag schrijven. Het is nu wat bewolkt buiten maar het regent niet. Het is heerlijk weer om even te zwemmen.

Carmalita haalde ons op om 9.15u bij het hotel. We gingen met het busje van het kindertehuis Jennifer ophalen. Ik heb geprobeerd de weg te volgen hoe we reden naar het huisje van onze oom. De broer van Mira. Daar aangekomen gingen we door een smal straatje naar het huis. Alle huisjes staan hier ook zo lekker dicht op elkaar. Het was een klein huisje, maar het was ook geen krotten huisje. Ze hadden het redelijk goed zo te zien. We kwamen binnen in de woonkamer. Daarin stond een roomdivider (open kast) waar de tv en muziekinstallitie in stond. Aan de andere kant van de kast had je de keuken met keuken tafel en doorway to the C.R. (de weg naar de wc). En slaapkamers waren boven.
Twee oma’s waren al op ons aan het wachten. We hebben een oma van in de 60 jaar en is de moeder van Mira. En we hebben een overgroot oma (“lola” wordt ze daar genoemd). Zij wordt volgende week 92 jaar!! Op 7 april vertelde ze ons. We werden uitgenodigd om volgende week haar verjaardag mee te vieren.
Er waren ook een paar neefjes en tantes. We kregen brood met salade en drinken aangeboden. Erg gastvrij zijn ze hier.
Daarna liepen we naar achteren en bekeken we Jennifers kamertje. Ze huurt haar kamertje voor 1000 pesos in de maand. Er lag een anderhalfpersoons matras, kleding kast en een klein hoek kastje voor haar spulletjes. Waarbij ook ons fotoboek die we haar gestuurd hadden en een foto van Rosedin en mij van 6 jaar geleden. En ze had een heel pakket met foto’s van de visite die ze al eerder had gedaan met Carmalita bij Mira in Romblon. We hebben haar een zilvere hartjes hanger gegeven die we uit Nederland hebben meegenomen. Ik had ook het fotoboek mee van ons 20-jarige feest op 5 juni vorig jaar. Deze heb ik ook aan Jennifer gegeven.
Beneden was het plekje waar haar oom woon samen met zijn vrouw en twee zonen. En achter liet hij zijn hanen zien die hij waarschijnlijk gevechten laat doen om er geld mee te verdienen. Toen vroegen ze of wij van zingen en dansen hielden. En ja dat vinden wij zekers leuk. Carmalita zij dat dat typisch Filippijns is. De oom van Jennifer ging een karaoke zingen. Rosedin ging het toen ook proberen en zon “Colors of the wind”. Jennifer song ook een nummer en ik zong samen met Rosedin ‘Take my hand’. Zelfs onze overgroot oma van 91 zong. Maar dan in Tagalok taal. Carmalita vertelde dat een liefdes nummer zong.
We werden gevaagdof we mee gingen eten met de lunch. Na de luch hebben we nog even buiten gezeten. De familie liet nog wat foto’s zien waar wij al kleine kinderen op zouden moeten staan. We hebben een foto gekregen die ze dubbel hadden. Hierop staan wij op de foto die gemaakt was in Borbon. Ik kon mijzelfer niet echt in terug vinden, maar Rosedin wel.
We namen afscheid en liepen terug naar de grote weg om voor het eerst een Jeepney te pakken. Jennifer en Carmalitia pakken iedere dag een Jeepney, dus zij zijn het gewend en weten waar bepaalde Jeepneys naartoe gaan. Ik denk dat we ongeveer met zo’n 30 man in de jeepney zaten. En dan ook echt opgepropt tegen elkaar aan en zelfs in het midden zaten er mensen op een houten bankje.
Op een gegeven moment zijn we uitgestapt en was het nog een klein stukje lopen naar een winkelcentrum. Daar zijn we even rond gaan lopen. We hadden Jennifer een hartjes hanger gegeven. In het winkel centrum zijn we naar een ketting gaan kijken. Nu heeft ze een ketting voor haar hangertje. Ze is er erg blij mee. Daarna liepen we naar een jeepney terminal en zitten we voor de tweede keer opgepropt in een busje. We kunnen in ieder geval zeggen dat we het een keer hebben meegemaakt. Hierna doen we het niet meer. Eigenlijk kan je beter een taxi pakken.
We zijn naar en sieradenwinkel gegaan. Hier koop je armbanden, kettingen, ringen en oorbellen veel en veel goedkoper dan in een winkelcentrum.
De school van Jennifer was vlakbij en zijn we daar ook naar toegegaan. Cebu Technolorfgicial Universety. We mochten naar binnen, maar alleen op de binnenplaats blijven. De gebouwen van de school konden we niet in, omdat deze op zaterdag gesloten zijn. Het was dus maar een kort bezoekje. Daarna hebben wij een taxi gepakt terug naar het hotel. Jennifer nam de jeepney en ging terug naar haar ooms huis. Volgende week zullen wij haar weer zien bij de verjaardag van onze overgroot oma.
Het was een leuke dag en deze ervaring hebben we in de pokket. Deze dag zullen we niet meer vergeten. Het was echt zo tof om haar weer te zien. Misschien wil ze ooit nog een keer naar Nederland met ons…..dat zien we wel. Nu nog niet.

Zo nu lekker naar bed. Wel hebben heel veel gezien, gedaan, gelopen, gepraat, enz. En dan is het ook nog eens zo lekker heet buiten. Ik geloof dat het wel boven de 30 graden was. De zon scheen volop! Rosedin heeft net dus lekker kunnen zwemmen in dit weer.
Ik heb net met Aldwin op skype gezeten en ik hoorde dat het daar bij jullie ook super lekker weer was.

Morgen meer…
Thank you all from all your reactions!!!

Love,
Doris en Rosedin

Ps; john en sandra, als we eind van de middag terug komen van weg geweest hebben soms wel even tijd om verslag te kunnen schrijven. Daarna eten we wat en kunnen we het verslag af maken en daarna op internet zetten.
We hebben geen tijd gehad om nog wat meer foto’s te laten zien. Morgen hebben we wat meer tijd dus zullen we foto’s van vandaag en dagen ervoor laten zien.

oh ja, het verslag van gisteren was niet 01/01 maar 01/04.
Grapje......

• 02 April 2011 - 15:43

Papa Pim:

Erg fijn dat het een leuke dag is geworden na alle aanloopproblemen!
    Geniet er maar van na. We zijn natuurlijk reuze benieuwd naar de foto's die jullie bij dat bezoek hebben gemaakt.
    Groeten uit Goudriaan.

Mama en Papa

• 02 April 2011 - 16:20

John En Sandra:

Fijn dat jullie een leuke dag hebben gehad.
    verdiend hoor!
    geniet er maar van, want het is zo weer voorbij.
    groetjes van ons!
    john en sandra

• 02 April 2011 - 16:26

Gerard:

Met veel interesse lees ik jullie verhalen. En ik ben ook trots op jullie! Geweldig dat jullie dit allemaal doen. Ik vertel het aan iedereen. Ik begrijp dat we Pasen dit keer met z'n allen op Cebu vieren:)).

Groet en dikke kus!

Gerard

• 02 April 2011 - 17:19

Meijke:

Wauw, wat een bijzondere dag weer! Lijkt me heel apart om zo bij de familie te zijn en Jennifer en haar leven daar te zien. Leuk dat jullie ook zijn uitgenodigd voor de verjaardag! Pakje stroopwafels of tulpenbollen cadeau geven? ;-)
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag!
    xx Meijke (en ook groetjes van Rob!)

• 02 April 2011 - 20:04

Maartje:

Fijn dat jullie zo'n goede dag hebben gehad met elkaar. Ik ben echt blij voor jullie.
    Super, samen zingen. Kon de rest van de familie ook zo goed zingen als jullie?

Lieve groet,
    Maatje

• 03 April 2011 - 08:36

Gerrit & Mirjam:

Hee!

Wat super leuk om jullie verhaaltjes te lezen en om jullie foto's te zien!
    Nog heel veel plezier daar!

xxx Gerrit & Mirjam

• 03 April 2011 - 18:33

Anneke En Mies:

oeps weer de verkeerde knop ingedrukt. Wij kunnen jullie nu ook volgen. Heel leuk om te lezen. Wat zullen die mensen schrikken als ze jullie mannen zien, als ze jullie al reuzen vinden... Weten ze daar ook wat 1 april inhoud in Nederland??
    Geniet nog met volle teugen. Groeten Michel en Anneke.

• 03 April 2011 - 19:10

Esther:

Hoiii...!!

Weer een leuk verhaaltje, en geweldige foto's!! Heb ervan genoten.

Kus.